Kistermelői sikerek a COVID-19 járvány első hullámában:
a személyesség szerepe az értékesítésben
Successful small-scale agricultural producers during the first wave
of COVID-19 in Hungary: the role of private spaces in sales
Benedek Zsófia – Balogh Pál Géza – Baráth Lajos – Fertő Imre – Lajos Veronika
– Orbán Éva – Szabó G. Gábor – Nemes Gusztáv
A tanulmány a koronavírus-járvány első hullámának hatását vizsgálja a magyar kistermelők értékesítéseire és marketingcsatorna-használatára. A szerzők a kapcsolatok jellege alapján az érté-kesítési csatornákat három típusba sorolják. A kijárási korlátozás alatt főleg a személytelen (online) csatornák működtek, vagy épp ellenkezőleg, a nagyon személyesek, amelyek keretében a kisterme-lők és a fogyasztók találkozására egyikük privát életterében (többnyire otthonában) került sor. Egy 136 kistermelővel végzett kérdőíves felmérés eredményei szerint a kistermelők 60 százaléka könyvelhetett el gazdasági veszteséget, míg 10 százalékuk növelte az eladásait. A sikeres kisterme-lők jellemzően a friss gyümölcs- és zöldségágazatban tevékenykedtek, értékesítési stratégiájukat gyorsan átalakították, és nyitottak voltak az online tér nyújtotta lehetőségekre. Több értékesítési csatorna párhuzamos használata, valamint a vásárlókkal kialakított kapcsolatok ápolása a járvány kitörése előtt növelte az eredményesség későbbi esélyét.
TÁRGYSZÓ: koronavírus, helyi élelmiszer, logit modellek
This study explores the impact of the first wave of the coronavirus pandemic on the sales and marketing strategies of Hungarian small-scale agricultural producers. The authors classify the marketing channels into three groups by the characteristics of producer-consumer relationships. When restrictions on movement came into force, mostly impersonal (online) and, on the contrary, those private channels could continue operation, which allowed the meeting of and transactions between producers and consumers in the private spaces (mostly homes) of one of the parties. Results of a questionnaire survey with 136 producers revealed that 60% of small-scale producers suffered some economic loss, while 10% was able to increase sales. Successful producers typically operated in the fresh fruit and vegetable sector; they were able to adapt their marketing strategies swiftly, and were open to possibilities offered by online tools and virtual spaces. Using multiple marketing channels and nurturing relationships with customers before the coronavirus outbreak increased the chances of success later, in the first wave of the pandemic.
KEYWORD: coronavirus, local food, logit models