Ugrás a tartalomhoz
Keresés
Keresés
Close this search box.
  • Rólunk
    • Főigazgatói köszöntő
    • Szervezet
  • Hírek
  • Kommunikáció
    • KRTK – Portfolio blog
    • Szakpolitikai elemzés
    • Interjúk kutatóinkkal
    • Facebook
    • X
    • Absztrakt
  • Kutatás
    • Publikációk
    • Projektek
  • Kapcsolat
Menü
  • Rólunk
    • Főigazgatói köszöntő
    • Szervezet
  • Hírek
  • Kommunikáció
    • KRTK – Portfolio blog
    • Szakpolitikai elemzés
    • Interjúk kutatóinkkal
    • Facebook
    • X
    • Absztrakt
  • Kutatás
    • Publikációk
    • Projektek
  • Kapcsolat

hu / en

  • Rólunk
    • Főigazgatói köszöntő
    • Szervezet
  • Hírek
  • Kommunikáció
    • KRTK – Portfolio blog
    • Szakpolitikai elemzés
    • Interjúk kutatóinkkal
    • Facebook
    • X
    • Absztrakt
  • Kutatás
    • Publikációk
    • Projektek
  • Kapcsolat
Menü
  • Rólunk
    • Főigazgatói köszöntő
    • Szervezet
  • Hírek
  • Kommunikáció
    • KRTK – Portfolio blog
    • Szakpolitikai elemzés
    • Interjúk kutatóinkkal
    • Facebook
    • X
    • Absztrakt
  • Kutatás
    • Publikációk
    • Projektek
  • Kapcsolat
  • Világgazdasági Intézet
  • Közgazdaság-tudományi Intézet
  • Regionális Kutatások Intézete
  • Világgazdasági Intézet
  • Közgazdaság-tudományi Intézet
  • Regionális Kutatások Intézete

Megjelent Keller Tamás és szerzőtársai cikke a Social Forces folyóiratban

  • 2021.09.29. | 12:06

Yes, You Can! Effects of Transparent Admission Standards on High School Track Choice: A Randomized Field Experiment

Tamás Keller, Károly Takács, Felix Elwert

Social Forces
Published by Oxford University Press
23 September 2021
 

Abstract

High school track choice determines college access in many countries. We hypothesize that some qualified students avoid the college-bound track in high school simply because they overestimate admission requirements. To test this hypothesis, we conducted a randomized field experiment that communicated the admission standards of local secondary schools on the academic track to students in Hungary before the application deadline. We targeted the subset of students (“seeds”) who occupied the most central position in the classroom-social networks, aiming to detect both direct effects on the track choice of targeted seeds and spillover effects on their untreated peers. We found neither a direct effect nor a spillover effect on students’ applications or admissions on average. Further analyses, however, revealed theoretically plausible heterogeneity in the direct causal effect of the intervention on the track choice of targeted seeds. Providing information about admission standards increased applications and admissions to secondary schools on the academic track among seeds who had a pre-existing interest in the academic track but were unsure of their chances of admission. This demonstrates that publicizing admissions standards can set students on a more ambitious educational trajectory. We discuss the implications for theory and policy.

pdf  Full text in PDF

 

 

 

Vissza a hírekhez

2025

Szep

01

H

K

Sz

Cs

P

Sz

V

1

2

3

4
VGI Műhelybeszélgetések – 2025. szeptember

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
Gáspár Attila tudományos főmunkatársi habilitációs előadása: Társadalmi mobilitás és politikai rendszerek Magyarországon, 1880–2020

17

18

19

20

21

22

23

24

25
KTI szeminárium: Pető Rita tudományos főmunkatársi habilitációs előadása: Külföldi tulajdonú vállalatok és a nemek közti bérszakadék: Számít az anyaország kulturális háttere?
Mesterséges Intelligencia és a Smart City: Fenntartható megoldások a klímaváltozásra

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

Következő hónap >
  • Főoldal
  • Adatvédelem
  • Közérdekű adatok
  • Kapcsolat
  • Főoldal
  • Adatvédelem
  • Közérdekű adatok
  • Kapcsolat

ELTE Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont

Cím:

1097 Budapest Tóth Kálmán u. 4.

Levelezési cím:

1097 Budapest Tóth Kálmán u. 4.

Telefon:

(+36-1) 224 6700

E-mail:

titkarsag@krtk.elte.hu

Web:

www.krtk.elte.hu

©2025 ELTE KRTK – Minden jog fenntartva!