hu / en

Hol tart ma a bevásárlóközösségek hazai mozgalma? Benedek Zsófia írása a KRTK blogban a Portfolion

 
Benedek Zsófia, HUN-REN KRTK, Közgazdaságtudományi Intézet
 
KRTK blog – portfolio.hu
A klímaszorongás egyre többeket sarkall életmódjuk zöldítésére, ennek pedig egy kiemelkedően fontos területe az élelmiszervásárlási- és fogyasztási szokások megváltoztatása. Akár a csomagolásmentesség, akár a kisebb karbonlábnyom elérése, akár a közvetlen termelő-kapcsolatok erősítése a cél, a bevásárlóközösségek a helyi termékek megbízható, és egyre népszerűbb beszerzési forrásai. De vajon milyen szerepe lehet e közösségeknek a növekedési kényszer meghaladásában, és hol tart ma a bevásárlóközösségek hazai mozgalma?

Egyre nyilvánvalóbb jelek mutatják, hogy a gazdasági növekedés környezeti szempontból hosszú távon fenntarthatatlan, és azzal kapcsolatban is gyűlnek a bizonyítékok, hogy a jövedelem nem növeli korlátlanul a szubjektív jóllétet, vagyis az élettel való elégedettséget sem. Mindezek miatt folyamatosan teret nyernek azok a radikális gazdasági irányzatok, amelyek szerint napjaink környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatósági problémáit nem a gazdaság növekedése fogja megoldani, hanem egy új, ökológiailag fenntartható és igazságosabb társadalmi-gazdasági berendezkedésre van szükség. Az átmenet azonban nem könnyű, ezért fontos az olyan szerveződések térnyerése, amelyek értelmezhetőek a jelenleg fennálló paradigmában is. A bevásárlóközösségek pontosan ilyen kezdeményezések, amelyeket a „Helyi élelmiszer rendszerek és rövid ellátási láncok a poszt-COVID társadalomban” (NKFIH FK 143247) című kutatásban vizsgáltuk meg alaposabban.

Tovább a teljes cikkre

A bejegyzés alapjául szolgáló kutatás itt olvasható.

Címlapkép forrása: Getty Images