hu / en

Jó-e, ha Kína irányítja majd a magyar akkumulátor-exportot?

Éltető Andrea írása a KRTK blogban
Éltető Andrea, HUN-REN KRTK Világgazdasági Intézet

 

 
Magyarország már jelentős mennyiségben exportál akkumulátorokat. A kivitel fő iránya Németország, de az utóbbi években nőtt a földrajzi diverzifikáció, más európai országok is célpiacok. A kínai akkumulátoripari cégek tömeges érkezésével az akkumulátor-export tovább nő, a BYD révén pedig a járművek kivitelének egy része is kínai cégtől származik majd. Mindez biztonsági és gazdasági kockázatokat vethet fel egy konfliktusosabbá váló geopolitikai helyzetben.  A hazánkban működő dél-koreai cégek révén a magyar akkumulátor-kivitel egyre jelentősebbé vált az utóbbi években (1. ábra). Egyedül a lítium-ion akkumulátor 2023-ban már kivitelünk 6,5%-át tette ki az Eurostat Comext adatai szerint. A Samsung hatalmas gyára Gödön, az SK ON gyárai Komáromban és Iváncsán összesen 87 GWh-nyi kapacitással termelnek (ez megközelíti a nálunk jóval nagyobb Lengyelország kapacitását). Exportunk kisebb, mint Lengyelországé, de jóval nagyobb, mint a két kisebb visegrádi országé. A szlovák, cseh és magyar akkumulátor-export szinte teljesen (90% felett) az EU-ba irányul, míg a lengyel kivitelben viszonylag magas, (21,7%) az Unión kívüli arány, a Mexikóba, USA-ba és Törökországba irányuló szállítások miatt. (Érdekesség, hogy a Samsung SDI éves  beszámolójában a cég exportja 84%-ban EU-n kívüliként szerepel, mert papíron a koreai anyavállalatnak értékesítenek).

 

⮚ Tovább a teljes cikkre
 

Címlapkép forrása: Getty Images