Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

Így lehet egy bevásárlóközösség szélesebb rétegek számára is vonzó – Benedek Zsófia és Fertő Imre cikke a KRTK blogban

 
Benedek Zsófia – Fertő Imre

HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont

2025. február 8. – HUN-REN  KRTK blog – Portfolio

A bevásárlóközösségek egyre népszerűbb alternatívát kínálnak a hagyományos élelmiszer-kereskedelmi csatornákkal szemben. Egy friss kutatás azonban feltárta, hogy az elkötelezettség szintje alapján a vásárlók jelentősen különböznek egymástól, nemcsak motivációikban, de vásárlási szokásaikban és attitűdjeikben is. Az eredmények olyan tanulságokkal szolgálnak, amelyek hozzájárulhatnak a helyi élelmiszerrendszerek hatékonyabb működéséhez és fejlődéséhez.

A bevásárlóközösségek olyan alulról szerveződő, közösségi kezdeményezések, amelyek célja a helyi termelők és fogyasztók közvetlen összekapcsolása. Ezekben a csoportokban a vásárlók egy része szervezőként aktívan részt vesz a működésben: hetente (vagy kéthetente) felmérik a környékbeli, gondosan kiválasztott termelők aktuális kínálatát, majd összeállítják a rendelési lehetőségeket. A fogyasztók az előre meghirdetett terméklistából választanak, rendeléseiket pedig a szervezők gyűjtik össze, és továbbítják a termelők felé. Az előrendelt termékek átadása egy meghatározott helyszínen történik, ahol a vásárlók személyesen vehetik át az árukat.

Ezek a közösségek nemcsak a friss, egészséges és kiváló minőségű élelmiszerekhez való hozzáférést biztosítják, hanem a fenntarthatósági és gazdasági előnyeik miatt is egyre népszerűbbek.

⮚ Tovább a teljes cikkre