Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

Pár éve még alig ismerte valaki a BYD-t – Így vált a világ e-autópiacának domináns szereplőjévé Kína – Szunomár Ágnes írása

Címlapkép forrása: Getty Images

Szunomár Ágnes
HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézet

 

 
 
Miközben Európában az elektromos autók értékesítési számai messze elmaradnak a várttól, addig Kínában ennek épp az ellenkezője a helyzet: tavaly a világon itt nőtt a leggyorsabban az elektromos járművek iránti kereslet, sőt, 2024-ben Kína már a globális elektromosautó-eladások több mint 60%-át adta. A kínai elektromosautó-ipar a 2012-es 13 000 darabos termelésről 2024-re 1,2 millióra nőtt, s a mintegy 100 kínai elektromosjármű-márka immár a világpiac 76%-át foglalja el. Tíz évvel ezelőtt, kis túlzással, Kínán kívül még senki ismert olyan autómárkákat, mint a BYD, Geely, Chery vagy Nio, de napjainkra ez is megváltozott. Mint oly sok esetben, ha Kínáról van szó, e folyamatok mögött is a kínai államot kell keresnünk.
A kínai állam viszonylag korán, már 2001-ben elkezdte az elektromosautó-ipar támogatását. A háttérben nem csupán az iparágban rejlő lehetőségek felismerése állt, hanem környezetvédelmi szempontok is, hiszen ekkorra Kína elkötelezte magát az éghajlatváltozásról szóló kiotói jegyzőkönyv céljai mellett.


⮚ Tovább a teljes cikkre