
Boldogság vagy boldogulás:
az iskolaválasztás dilemmái kisvárosi környezetben
Geambasu Réka – Kovai Cecília – Szőke Alexandra
2025. április 19. – HUN-REN KRTK blog – Portfolio
Tél és koratavasz a lázas iskolakeresés időszaka: a megfelelő pedagógus, osztály vagy intézmény kiválasztása maga mögé utasít minden egyéb témát nem csak a játszótéri, hanem különféle szülői Facebook-csoportok beszélgetéseiben is. Nem csak Magyarországon lett azonban az iskolaválasztás ekkora téttel bíró döntés, a nemzetközi szakirodalom számos ország példáján mutatja be Kínától Anglián át Romániáig, hogy a szülők felfokozott döntési helyzetbe kerültek. De vajon miért lett ekkora tétje az iskolaválasztásnak? Milyen dilemmákkal küzdenek a szülők döntésük során? A választás dilemmája vajon privilégium vagy olyan kényszer, amely a társadalom széles rétegeit érinti? A választás kényszere hogyan jelenik meg a különböző társadalmi csoportoknál?
Az eddigi kutatások főként nagyvárosi környezetben vizsgálták az iskolaválasztás folyamatát, ahol a választék széles spektruma áll a szülők rendelkezésére. Sokkal kevesebb tudásunk van azonban arról, hogy mi történik olyan kisvárosi, falusi környezetekben, ahol az elérhető oktatási intézmények választéka jóval szűkösebb.
A 2022-23-ban végzett etnográfiai kutatásunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy miként írhatók le a dilemma tétjei kisvárosi környezetben Magyarország egy hátrányos helyzetű régiójában. Szakmánk jellegénél fogva mi nem az anyai kétségek lelki aspektusaira vagy a közbeszédben lekicsinylően csak „túlaggódásnak” nevezett folyamat pszichés működésére figyeltünk, hanem arra, hogy miért ruházzuk fel ekkora téttel az iskolaválasztást, és mindezt hogyan alakítják különféle társadalmi, gazdasági és kulturális folyamatok.
⮚ Tovább a teljes cikkre