Látlelet a magyarországi bevásárlóközösségekről
Benedek Zsófia
Kultúra és Közösség – művelődéselméleti folyóirat
Fenntarthatóság – tematikus lapszám – 2025/1
Absztrakt
A tanulmány bemutatja a magyarországi bevásárlóközösségek működését, fejlődését, valamint szerepét a helyi élelmiszerrendszerek fenntartható átalakításában. A bevásárlóközösségek olyan fogyasztóközpontú, alulról jövő kezdeményezések, amelyek közvetlenül kötik össze a helyi élelmiszer-termelőket a fogyasztókkal. Ezek a közösségek elősegítik a friss, helyi termékek elérését, miközben stabil, kiszámítható bevételi forrást biztosítanak a termelők számára. A bevásárlóközösségek, bár az egyes közösségek túllépnek a növekedési kényszeren, mégis értelmezhetőek a fennálló piaci körülmények között is, ezért lehetnek különösen alkalmasak a fenntarthatóbb élelmiszerrendszerre történő átállásban. A szektor terjeszkedése elsősorban hálózatosodáson keresztül történik. A kihívások közé tartozik az önkéntes munkaerő nagy aránya, valamint az alacsonyabb szocioökonómiai státuszú szereplők bevonzása.
Kulcszavak: Kosárközösség, helyi élelmiszer, rövid ellátási lánc, fenntarthatóság, növekedési kényszer