Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

Gibárti Sára könyvfejezete megjelent a TÜRKİYE at 100 - One hundred years of the Republic of Türkiye című e-bookban Tovább olvasom

Tovább olvasom

A magyar feldolgozóipar technikai hatékonysági vizsgálata - Bareith Tibor, Baráth Lajos és szerzőtársuk tanulmánya a Közgazdasági Szemlében Tovább olvasom

Tovább olvasom

Az iskolaválasztás dilemmái kisvárosi környezetben - Geambasu Réka, Kovai Cecília és Szőke Alexandra írása a KRTK blogban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Benedek Zsófia: Látlelet a magyarországi bevásárlóközösségekről - a cikk megjelent a Kultúra és Közösség folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Elek Péter és szerzőtársai új egészség-gazdaságtani cikke megjelent a European Journal of Public Health folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Schlotter Ildikó és Cseh Ágnes új tanulmánya megjelent az ACM Transactions on Computation Theory szakfolyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI szeminárium: Benedek Zsófia – A bevásárlóközösségek szerepe és helyzete a hazai élelmiszerrendszerben: ki lehet-e lépni a növekedési kényszer mókuskerekéből?

Az előadásra magyar nyelven, hibrid formában kerül sor Zoom felületen, illetve személyesen a K.0.11-12-es földszinti előadóban 2024.11.28-án, 13.00 órától.

 

Előadó: Benedek Zsófia

 

Cím: A bevásárlóközösségek szerepe és helyzete a hazai élelmiszerrendszerben: ki lehet-e lépni a növekedési kényszer mókuskerekéből?

Előadásomban a hazai bevásárlóközösségeket vizsgálom, amelyek olyan fogyasztóközpontú, alulról jövő kezdeményezések, amelyek közvetlenül kötik össze a helyi élelmiszertermelőket a fogyasztókkal. Vizsgálataim során vegyes módszertani megközelítéssel – többek között résztvevő megfigyeléssel, a bevásárlóközösségek szervezőivel és szakértőivel készített mélyinterjúkkal, valamint érintett termelők és fogyasztók körében végzett nagymintás, illetve reprezentatív kérdőíves felmérésekkel – azonosítottam a hazai közösségek sajátos jellemzőit és a szektor növekedési lehetőségeit. Az eredmények azt mutatják, hogy a közösségekbe szállító helyi termelők kínálata hatékony a különböző fogyasztói igények kielégítésében, a rendszerek különösen jók a szociális kapcsolatok erősítésében és a fenntartható fogyasztási gyakorlatok terjesztésében. A fogyasztói motivációkban különbségek figyelhetők meg: míg az elkötelezett fogyasztók a környezetvédelmi szempontokat helyezik előtérbe, addig az alkalmi vásárlók a termék minőségére és a helyi termelők támogatására összpontosítanak. A termelők fogyasztói prioritásokról alkotott elképzelései és a fogyasztók tényleges hozzáállása között olykor jelentős eltérések figyelhetők meg, ami a kommunikáció javításának lehetséges területeit jelzi, különösen a termelők, az őket támogató civil szervezetek és a vidékfejlesztésben dolgozók számára. A bevásárlóközösségek, bár az egyes közösségek túllépnek a növekedési kényszeren, mégis értelmezhetőek a fennálló piaci körülmények között is, ezért lehetnek különösen alkalmasak a fenntarthatóbb élelmiszerrendszerre történő átállásban. A szektor terjeszkedése elsősorban hálózatosodáson keresztül történik, a tudás és az erőforrások megosztása révén. A kihívások közé tartozik ugyanakkor az önkéntes munkaerő nagy aránya, ami a szektor növekedésének gátja lehet.

2024.11.28. | Humán Tudományok Kutatóháza (1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4.), K.0.11-12. földszinti előadóban és Zoom felületen