Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

A New Approach to Understanding Population Change in Central and Eastern Europe címmel megjelent G. Tóth Csaba új műhelytanulmánya Tovább olvasom

Tovább olvasom

Rácz Szilárd és Egyed Ildikó szerkesztésében megjelent a Deturope online folyóirat tematikus száma Tovább olvasom

Tovább olvasom

The hydrogen finger-pointing game - Szabó John cikke a The Ecologist oldalán Tovább olvasom

Tovább olvasom

Vonzó központoktól az elnéptelenedő végekig – A népességdinamika területi különbségei Közép-Európa határtérségeiben, 2014–2020 Tovább olvasom

Horeczki Réka – Nagy Dávid – Lados Gábor Tovább olvasom

Sipos László, Biró Péter és szerzőtársaik az érzékszervi vizsgálatokról írnak új tanulmányukban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Keller Tamás új tanulmánya megjelent az Acta Sociologica folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI szeminárium: Benedek Zsófia – A bevásárlóközösségek szerepe és helyzete a hazai élelmiszerrendszerben: ki lehet-e lépni a növekedési kényszer mókuskerekéből?

Az előadásra magyar nyelven, hibrid formában kerül sor Zoom felületen, illetve személyesen a K.0.11-12-es földszinti előadóban 2024.11.28-án, 13.00 órától.

 

Előadó: Benedek Zsófia

 

Cím: A bevásárlóközösségek szerepe és helyzete a hazai élelmiszerrendszerben: ki lehet-e lépni a növekedési kényszer mókuskerekéből?

Előadásomban a hazai bevásárlóközösségeket vizsgálom, amelyek olyan fogyasztóközpontú, alulról jövő kezdeményezések, amelyek közvetlenül kötik össze a helyi élelmiszertermelőket a fogyasztókkal. Vizsgálataim során vegyes módszertani megközelítéssel – többek között résztvevő megfigyeléssel, a bevásárlóközösségek szervezőivel és szakértőivel készített mélyinterjúkkal, valamint érintett termelők és fogyasztók körében végzett nagymintás, illetve reprezentatív kérdőíves felmérésekkel – azonosítottam a hazai közösségek sajátos jellemzőit és a szektor növekedési lehetőségeit. Az eredmények azt mutatják, hogy a közösségekbe szállító helyi termelők kínálata hatékony a különböző fogyasztói igények kielégítésében, a rendszerek különösen jók a szociális kapcsolatok erősítésében és a fenntartható fogyasztási gyakorlatok terjesztésében. A fogyasztói motivációkban különbségek figyelhetők meg: míg az elkötelezett fogyasztók a környezetvédelmi szempontokat helyezik előtérbe, addig az alkalmi vásárlók a termék minőségére és a helyi termelők támogatására összpontosítanak. A termelők fogyasztói prioritásokról alkotott elképzelései és a fogyasztók tényleges hozzáállása között olykor jelentős eltérések figyelhetők meg, ami a kommunikáció javításának lehetséges területeit jelzi, különösen a termelők, az őket támogató civil szervezetek és a vidékfejlesztésben dolgozók számára. A bevásárlóközösségek, bár az egyes közösségek túllépnek a növekedési kényszeren, mégis értelmezhetőek a fennálló piaci körülmények között is, ezért lehetnek különösen alkalmasak a fenntarthatóbb élelmiszerrendszerre történő átállásban. A szektor terjeszkedése elsősorban hálózatosodáson keresztül történik, a tudás és az erőforrások megosztása révén. A kihívások közé tartozik ugyanakkor az önkéntes munkaerő nagy aránya, ami a szektor növekedésének gátja lehet.

2024.11.28. | Humán Tudományok Kutatóháza (1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4.), K.0.11-12. földszinti előadóban és Zoom felületen