Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

Comparative analysis of small towns in Bulgaria and Hungary - Theoretical framework Tovább olvasom

Hajdú-Smahó Melinda, Hardi Tamás, Horváthné Barsi Boglárka, Páthy Ádám, és szerzőtársaik Tovább olvasom

Mi a csalás? Ki a csaló? Miért csalunk? Mikor csalunk? Ha egyszer csalunk, akkor mindig fogunk? Tovább olvasom

Keller Tamás és Kiss Hubert János az ELTE Neveléstudományi Intézet podcastjában Tovább olvasom

Kiderült, miért zöldebbek azok a gazdaságok, amelyeket nők vezetnek - Fertő Imre & Štefan Bojnec kutatási eredményei Tovább olvasom

Tovább olvasom

Kevesebb antidepresszánsra van szüksége annak, akinek szélesebb a kapcsolatrendszere Tovább olvasom

Tovább olvasom

N. Rózsa Erzsébet és szerzőtársai Kína, Európa és Afrika viszonyrendszerét elemzik új könyvfejezetükben Tovább olvasom

Tovább olvasom

Cultural Homophily and Collaboration in Superstar Teams - Békés Gábor és Gianmarco I. P. Ottaviano cikke Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

 

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

Abstract:

Employing Irish Census microdata, we analyze trends in educational homogamy and heterogamy between 1991 and 2016 and examine how they can be explained by concurrent trends in three theoretically relevant socio-demographic components – (a) educational attainment, (b) the educational gradient in marriage, and (c) educational assortative mating (i.e., non-random matching). Our study proposes a novel counterfactual decomposition method to estimate the contribution of each component to changing sorting outcomes in marriages. Findings indicate rising educational homogamy, an increase in non-traditional unions in which women partner ‘down’ in education and a decline in traditional unions. Decomposition results suggest that those trends are predominantly attributable to changes in women’s and men’s educational attainment. Furthermore, changes in the educational gradient in marrying contributed to rising homogamy and the decline in traditional unions, a largely overlooked fact in previous research. Although educational assortative mating has been changing, those changes hardly shaped trends in sorting outcomes.

Online lehet részt venni az eseményen.