Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

A vegyes profilú kisgazdaságok hatása a biodiverzitásra - Póla Péter, Horeczki Réka és Horeczki Barbara cikke megjelent a Turisztikai és Vidékfejlesztés Tanulmányokban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Adó- és vámemeléssel fékeznék a Temu és Shein ruháinak áradatát – A pár eurós drágulás hozhat változást? Dobos Emese cikke a KRTK blogban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Lakóhely és cukorbetegség: nem mindegy, hol élünk - Elek Péter, Mayer Balázs és Varga Orsolya cikke megjelent a KRTK blogban a Portfolion Tovább olvasom

Tovább olvasom

Mesterséges intelligencia a közgazdasági kutatásban - Fertő Imre cikke megjelent a Külgazdaság folyóirat Nézőpont rovatában Tovább olvasom

Tovább olvasom

Artificial Intelligence for Agricultural Extension: Supporting Transformative 
Learning Among 
Smallholder Farmers - Nemes Gusztás és szerzőtársai cikke Tovább olvasom

Tovább olvasom

Rendszerszintű hiba, strukturális illúzió – Miért hibás a HUN-REN humán kutatóközpontok ELTE-hez csatolása? - Fertő Imre cikke a Portfolion Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

 

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

Abstract:

Employing Irish Census microdata, we analyze trends in educational homogamy and heterogamy between 1991 and 2016 and examine how they can be explained by concurrent trends in three theoretically relevant socio-demographic components – (a) educational attainment, (b) the educational gradient in marriage, and (c) educational assortative mating (i.e., non-random matching). Our study proposes a novel counterfactual decomposition method to estimate the contribution of each component to changing sorting outcomes in marriages. Findings indicate rising educational homogamy, an increase in non-traditional unions in which women partner ‘down’ in education and a decline in traditional unions. Decomposition results suggest that those trends are predominantly attributable to changes in women’s and men’s educational attainment. Furthermore, changes in the educational gradient in marrying contributed to rising homogamy and the decline in traditional unions, a largely overlooked fact in previous research. Although educational assortative mating has been changing, those changes hardly shaped trends in sorting outcomes.

Online lehet részt venni az eseményen.

2025

Júl

14

H

K

Sz

Cs

P

Sz

V

30

1

2

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

1

2

3

Következő hónap >
2023.01.19.