Keresés
Keresés
Close this search box.

hu / en

A Területfejlesztés és Innováció folyóirat új lapszámában megjelentek Egyed Ildikó, Horeczki Réka, Barsi Boglárka és Uszkai Andrea cikkei Tovább olvasom

Tovább olvasom

A görög kormány digitális és közösségimédia-diplomáciáját elemzi szerzőtársaival írt tanulmányában Gibárti Sára Tovább olvasom

Tovább olvasom

Job relatedness, local skill coherence and economic performance: a job postings approach Tovább olvasom

Elekes Zoltán és szerzőtársai tanulmánya megjelent a Regional Studies, Regional Science szakfolyóiratban Tovább olvasom

Megjelent Virág Tünde Messing Verával közösen írt tanulmánya az Urban Marginality, Racialization, Interdepence című kötetben Tovább olvasom

Tovább olvasom

Jóval több idénymunkás kell ugyanahhoz a szürethez – Ezt teszi a klímaváltozás az agráriumban - Koós Bálint cikke a KRTK blogban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Megjelent Kovai Cecília, Puskás Fanni Mária és Szőke Alexandra tanulmánya a Journal of Intercultural Studies folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

 

KTI Szeminárium: Julia Leesch (Trinity College, Dublin) – Decomposing Trends in Educational Homogamy and Heterogamy – The Case of Ireland

Abstract:

Employing Irish Census microdata, we analyze trends in educational homogamy and heterogamy between 1991 and 2016 and examine how they can be explained by concurrent trends in three theoretically relevant socio-demographic components – (a) educational attainment, (b) the educational gradient in marriage, and (c) educational assortative mating (i.e., non-random matching). Our study proposes a novel counterfactual decomposition method to estimate the contribution of each component to changing sorting outcomes in marriages. Findings indicate rising educational homogamy, an increase in non-traditional unions in which women partner ‘down’ in education and a decline in traditional unions. Decomposition results suggest that those trends are predominantly attributable to changes in women’s and men’s educational attainment. Furthermore, changes in the educational gradient in marrying contributed to rising homogamy and the decline in traditional unions, a largely overlooked fact in previous research. Although educational assortative mating has been changing, those changes hardly shaped trends in sorting outcomes.

Online lehet részt venni az eseményen.