hu / en

A közoktatás indikátorrendszere 2023 könyvbemutató Tovább olvasom

Tovább olvasom

Biró Péter és szerzőtársai cikke megjelent a Central European Journal of Operations Research szakfolyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Kézai Petra Kinga és szerzőtársa cikke megjelent a Regional Science Policy & Practice folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Képesek lehetünk bioélelmiszerekkel ellátni az emberiséget? Fertő Imre és Bakucs Zoltán írása a KRTK blogban a Portfolion Tovább olvasom

Tovább olvasom

Varjú Viktor és Óvári Ágnes tanulmánya megjelent a Planning Practice & Research folyóiratban Tovább olvasom

Tovább olvasom

Megjelent a Közoktatás indikátorrendszere 2023 és a hozzá tartozó Technikai útmutató, valamint Szemelvények Tovább olvasom

Tovább olvasom

KTI szeminárium: Gyöngyösi Győző – Household Debt Relief and the Debt Laffer Curve

 

Gyöngyösi Győző

Household Debt Relief and the Debt Laffer Curve

 

Assistant Professor at Utrecht School of Economics, Utrecht University

Absztrakt:

Debt relief programs are often implemented in debt crises to reduce debt overhang and promote economic recovery. If debt overhang is severe, then debt relief can even benefit creditors by increasing repayment. This paper studies the impact of a large-scale household debt relief program in Hungary that reduced outstanding debt burdens by 20\% for over 600,000 housing loans. Using regression discontinuity and difference-in- differences research designs, we find that debt relief persistently lowered default rates, especially for heavily indebted borrowers. We estimate the Debt Laffer Curve, which relates the net present value of debt to its face value, and find that it is hump-shaped, inverting for high levels of indebtedness.  Debt relief generates an increase in labor income that accounts for part of the increase in repayment rates. A structural model of household debt and default can account for these patterns.

 

Az előadásra hibrid formában kerül sor zoom felületen, illetve személyesen kivételesen most a földszinti K13-14-es szemináriumi szobában 2023.10.19-én, 13.00 órától.